Pon-sô - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lieke - WaarBenJij.nu Pon-sô - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lieke - WaarBenJij.nu

Pon-sô

Blijf op de hoogte en volg Lieke

27 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal!

Deze keer gaan we het hebben over een zeer belangrijk bezit van alle (bijna) 7 miljoen inwoners van Hanoi: de pon-sô.
Wij hebben besloten twee uur onderzoek te doen naar dit fenomeen.
Het resultaat: iedereen heeft een pon-sô (beter bekend als poncho) en ze zijn meestal te vinden op de scooter/brommer/motor en altijd makkelijk bereikbaar.
Er zijn grote poncho's, kleine poncho's en poncho's voor het hele gezin. Dit laatste staat overigens redelijk los van het formaat. Er zijn effen poncho's maar ook varianten (op volgorde van populariteit): met stipjes, ruitjes, getekende kinderlijke figuurtjes die wij niet kenden (wordt opvallend genoeg door volwassenen gedragen) en strikjes. De luxe variant heeft een doorzichtige flap voor over de koplamp. Dit zorgt ervoor dat iedereen je ziet als je door rood rijdt dwars door een overstekende stroom van verkeer. Veiligheid boven alles... Medepassagiers dragen soms een eigen poncho, maar zij lijken zich vooral prettig te voelen onder de achterflap van de bestuurdersponcho (voor controlfreaks lijkt dit ons echter erg onprettig). Deze poncho's zorgen al met al voor een iets droger ritje op de brommer.

Tot zover de resultaten over ons poncho-onderzoek. Poncho's zijn overigens overal te koop, mits het met bakken naar beneden komt. Over de prijs kunnen wij enkel speculeren... Toen het opeens hard begon te regenen besloten wij onder de luifel van een café te gaan zitten. We werden nog steeds nat door het spetterende water (met rimpelende vingers als resultaat) maar waren vooral blij met onze schuilplek. Omdat we bij een redelijk drukke kruising zaten hebben we heel veel poncho's en bijna-ongelukken voorbij zien komen.

Verder is Hanoi een leuke stad met opvallend veel bomen(in vergelijking met Bangkok), veel brommers en veel vervallen koloniale gebouwen. Zaterdag gaan we door naar Sapa, een dorp in de bergen dat bekend is om de mooie omgeving en natuur. Hopelijk hebben we daar geen poncho nodig.

Liefs uit Hanoi,
Bram en Lieke

• 27 Augustus 2015 - 21:12

Jo En Rosy:

Hallo Bram en Lieke,

Heel veel plezier en geniet van jullie Azië avontuur !

De gruss oes Kirchroa

Jo en Rosy

• 28 Augustus 2015 - 11:19

Britt:

Ooooh, ik wil ook een pon-sô met kinderlijke figuurtjes!
    Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende onderzoek :)

Veel plezier en geniet er van!
    Liefs, vanaf de MPU ;)